Vänstertrafik är naturligt


För 40 år sedan införde Sverige högertrafik. Nu är det nostalgi, då var det en gigantisk nationell kraftsamling som föregicks av den största informationskampanjen någonsin.
Övergången var nödvändig, men om man får tro engelsmännen så är det naturliga att köra på vänster sida.

Högertrafikomläggningen påverkade alla, och den gjorde att mitt körkort blev en månad försenat.
På landet skulle man ta körkort så snart man fyllt 18. Men jag och min bäste vän Bernt, som fyller två dagar efter mig i början på augusti, hade kommit överens om att vänta och ta högerkörkort. Så vi började inte på trafikskolan förrän efter dagen H.
Underligt nog kändes det inte så konstigt att köra på höger sida, sensationen att ta körkort överskuggade det historiska att nationen bytte körriktning.
Jag var inte ens ute och tittade när bilarna långsamt svängde över från vänster till höger sida klockan fem på morgonen 3:e september 1967. Å andra sidan skulle det inte funnits något att se på en tom länsväg mitt i Dalsland.
Man kan fråga sig varför Sverige hade vänstertrafik överhuvudtaget. Var det en konstig nyck vi delade med de skruvade engelsmännen?
Kanske inte, vänstertrafik är inte så unikt som vi i Sverige ofta tror, cirka en tredjedel av världens bilister håller till vänster. Det är heller ingen slump vilka länder som kör på vilken sida.
Och engelsmännen har nog rätt i att vänstertrafik är det ursprungliga. I forna tider var det naturligt för beväpnade adelsmän att rida på vänster sida av vägen. Då hade de svärdshanden närmast mötande ryttare, för att kunna försvara sig mot fiender och hälsa på vänner.
Bönderna däremot gick på höger sida, för att inte riskera att bli påridna bakifrån.
Så färdades man i de flesta länder fram till slutet av 1700-talet. Men i Frankrike var det efter franska revolutionen 1789 inte hälsosamt att skylta med att vara aristokrat, så alla började använda höger sida av vägen. Den färdriktningen fastslogs 1794 officiellt i Paris.
USA gick ungefär samtidigt också över till högertrafik. Det är oklart om det berodde på påverkan från Frankrike och önskan att distansera sig från England eller att det var praktiskt när man körde tunga vagnar med långa hästspann (kusken satt på den bakre vänstra hästen och såg bättre mötande vagnar om han körde på höger sida). Kanske var det en kombination.
När sedan Napoleon lade under sig stora delar av Europa införde han högertrafik i de erövrade länderna, de flesta andra behöll vänstertrafiken. England höll naturligtvis kvar vid det gamla och införde dessutom vänstertrafik i sitt imperium.
Nästa stora högertrafikvåg genomfördes av Hitler i länder som han ockuperade före andra världskriget, Österrike (som innan dess var delat i en vänster- och en högertrafikdel), Tjeckoslovakien och Ungern.
Så man kan säga att Sverige hade vänstertrafik för att vi klarade oss från både Napoleon eller Hitler.
Men i takt med ökande biltrafik över gränserna kom här tidigt krav att gå över till högertrafik. Den ena statliga utredningen följde på den andra men politikerna kunde inte enas och 1955 gav en rådgivande folkomröstning ett rungande nej till förändring. Men ganska snart svängde den politiska opinionen och 1963 beslutade riksdagen att införa högertrafik.
Övergången förbereddes noggrant, vid högertrafikdagen var det inte bara att köra över på andra sidan. Bland annat byttes 8 000 bussar ut eller byggdes om. På personbilarna behövde bara det asymetriska halvljuset bytas. Bilarna hade redan ratten på vänster sida, en tradition sedan de tidiga bilarna i Sverige främst importerades från USA.
20 000 man arbetade med de sista förberedelserna, många vägar måste byggas om, enkelrikningar ändras och 360 000 vägmärken bytas ut. Väglinjerna målades om, tidigare var kantlinjerna gula.
130 000 H-skyltar sattes upp vid vägkanterna som påminnelse. (Populära att knycka, flera av mina kompisar hade en H-skylt på sitt rum.) Små liknande märken klistrades på bilarnas instrumentbräda.
Informationskampanjen var utan motstycke. Inte nog med massiv information i radio, tv och tidningar, alla sjuka, gamla och handikappade söktes upp i sina hem för att de inte skulle missa övergången.
Informationen kulminerade veckoskiftet 2-3 september, med helsidesannonser i dagstidningarna, tolv timmars högertrafikprogram i tv och sammanlagt 40 timmar i radio.
Dagarna innan korades i en schlagertävling bästa högerlåt, landsplågan Håll dig till höger, Svensson, skriven av Peter Himmelstrand och framförd av Boris ”Rock-Boris” Lindqvist och Telstars.
8 000 poliser och militärer övervakade trafiken och fler än 100 000 frivilliga hjälpte fotgängarna.
Olyckskorparna hade spått blodbad på högerdagen, men profetiorna kom på skam. Alla trafikanter var uppmärksamma och försiktiga. För första gången infördes generell hastighetsbegränsning. Tillåten hastighet var till att börja med 40 kilometer i timmen i tätorter och 60 på landsväg.
Ingen dog till följd av trafikolyckor på dagen H och inte heller den närmaste veckan och dödslyckorna minskade dramatiskt under resten av året. Därmed bröts en lång trend med stigande olyckssiffror.
Själv hade jag bara ett återfall i vänstertrafik, några månader senare. Från Köpmantorget i Mellerud svängde jag ut på Storgatan och märkte plötsligt att jag körde på vänster sida. Jag kom undan med blotta förskräckelsen, det var ingen mötande trafik och jag kunde rädda mig in på nästa tvärgata.
Ett par år senare, på bilsemester i England, var all ryggmärgskänsla för vänstertrafik borta, då kändes det helt främmande att köra på vänster sida.
Per-Olof Eliasson